Arrangör: Pushfestivalen i samarbete med Lamour Records
Event: Höstglöd 2023
Datum 25 Augusti 2023
Artister: MOTORMÄNNEN | BRENDA EL RAYES | SKARWORX (NO) | LJUS: BLINGVAR
Plats: Musikhuset Gävle
Låt Push lotsa dig genom höstmörkret med en riktigt härlig festivalkväll!
Industriellt möter elektroniskt möter organiskt med Motormännen, Brenda El Rayes och Skarworx på övervåningen. En trappa ner bjuder DJs Aska och Kokko på soft och dansant musik mellan konserterna. Allt inlindat i Blingvars magiska ljussättning!
PUSH Festivalen arrangeras av Kulturföreningen PUSH i samarbete med Musikhuset, Lamour Records, Studio Lord & Folkteatern Gävleborg. Stöd från Region Gävleborg, Gävle Kommun, Stiftelsen Oscar Flensburgs fond och Studieförbundet Vuxenskolan.
Foto och film: Elin Hjulström Lord
Skarworx valde dock så småningom att återvända till sina rötter och fokusera på pianot, ett instrument som han har ägnat hela sitt liv åt att bemästra sedan han började spela klassiskt piano som sexåring. Projektet kännetecknas av omfattande karaktärsdrag av syntar, analoga och moderna trummaskiner, stråkar, överlagrade pianon och elektronik. Skarworx hämtar inspiration från artister som Nils Frahm, Floating Points, Four Tet, Ólafur Arnalds och Yann Tiersen. Skarworx debutalbum, Seed-X, släpptes i slutet av 2021 på Grappa, Norges mest framstående indieetikett, följt av Seed-X vol.2 2022. Sviten kulminerade med ett släpp av det tredje och sista albumet i Seed- X-trilogi, Seed-X vol. 3, 2023 på Lamour Records.
Sedan starten har Skarworx väckt stort intresse från musiktidningar som Nordic Simit och har fått uppspelning på radiostationer som Radio Fritz Berlin och Dublab. 2022 skrev Skarworx på med Sizzer Amsterdam och stödde den holländska pianisten Joep Beving (Deutsche Gramophone) i Oslo.



“Motormännen gör informationstechno från ett svunnet Sverige, genom ett filter av retrofuturistisk skepsis. Med minimala acidslingor och samplingar av svenska politiker, dokumentärer och Christer Glenning återspeglas en tid när kalla kriget och folkhemmet var på upphällningen. Hämningar släppte och nya utländska influenser smög sig på samhällskroppen och informationsmonopolen. Musiken förstärks genom videor och bildbudskap från 70- och 80-talen.“

